Investeren in marketing? Zo doe je dat!

Gerelateerd

Marketing is een ontzettend breed begrip. Afhankelijk van jouw bedrijf kan je op verschillende manieren investeren in marketing. De eerste stap is het bepalen van je doel. Wat wil je uiteindelijk bereiken met de investering? Vervolgens ga je bepalen op welke (sub)doelgroep je gaat inzetten. Hoe meer focus, hoe meer resultaat. Het is belangrijk om hierin te kijken welke mogelijkheden er zijn en welke mensen je nodig hebt op dit te realiseren. In dit artikel geven we je een duidelijk stappenplan die kan helpen bij het realiseren van zo'n stappenplan, een plan wat ervoor zorgt dat je uiteindelijk weet hoe je moet beginnen en welke afwegingen je moet gaan maken. 

Stap 1: Bepaal je doel

Wat is je doel wanneer je gaat investeren in marketing? Er zijn ontzettend veel verschillende doelen die je hieraan kunt koppelen. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van je naamsbekendheid. Wil je dat meer mensen over jouw bedrijf te weten komen? Investeer dan in naamsbekendheid. Wil je meer personeel aannemen? Investeer dan in recruitment. Dit kan je bijvoorbeeld doen een video. Een promotiefilm laten maken kan erg effectief zijn. 

Stap 2: Bepaal je doelgroep

Het is belangrijk om je doelgroep te bepalen. Je zal waarschijnlijk verschillende subdoelgroepen hebben. Hoe meer focus hoe gerichter de advertentie, hoe meer het mensen kan aanspreken. Heb je bijvoorbeeld een moeilijk te begrijpen product of dienst? Dan is het slim om dit simpel te vermarkten. Die kan je doen door bijvoorbeeld een animatie video. Een animatie laten maken kan uiteindelijk veel helderheid geven aan je doelgroep. 

Stap 3: Ga testen

Wanneer je wilt gaan investeren in marketing is het slim om te gaan testen. Dit kan op verschillende niveau's. Denk bijvoorbeeld aan specifiek gerichte advertenties waarvan je bij 50 procent van de doelgroep plaat A laat zien en bij de andere 50 procent plaatje B. Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon verschillende kanalen testen. Weet je niet precies waar je doelgroep zit of waar je doelgroep gevoellig voor is? Dan is het slim om verschillende testen uit te voeren. Vervolgens kan je deze testen monitoren en bijsturen waar nodig. 

Wees creatief maar maak het niet te moeilijk

Wil je uiteindelijk opvallen? Dan is het leuk om een creatief idee te lanceren. Maar de valkuil bij creatieve ideeën is dat het soms te moeilijk is. Zorg er dus voor dat je marketing simpel blijft. Wanneer je simpel bent maar wel creatief, dan val je op! Dit kan op allerlei verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan een grappige maar simpele quote. 

Anderen lazen ook