Het praktisch nut van containers

Gerelateerd

Er zijn diverse soorten containers verkrijgbaar. Van puincontainers tot aan zeecontainers: we hebben het allemaal nodig. Daarom benadruk ik vandaag even het praktisch nut van containers. Ruim 40 jaar geleden begonnen mensen containers te gebruiken voor het vervoeren van hun goederen, ook over zee. Dit heeft tot verschillende ontwikkelingen geleidt: het ontstaan van gespecialiseerde container bedrijven, het ontwikkelen van speciale containerschepen voor het vervoeren van containers over zee en het ontstaan van containerterminals voor de binnenvaart. Bovendien kwamen er gespecialiseerde wegvervoerders en treinen om het vervoer van de containers over land mogelijk te maken. De zeecontainer, oftewel maritieme container zet ik vandaag in het bijzonder in de spotlight. Een zeecontainer is een ladingeenheid voor vervoer over zee of land. De standaardmaat van zeecontainers wordt aangeduid met Twenty feet Equivalent Unit (TEU). Zo’n zeecontainer is ongeveer 6 meter lang. De lengtes die het meest voorkomen zijn de 6 meter, 12 meter en ongeveer 14 meter. Minder voorkomend zijn de 3 meter en de 9 meter containers.

Alle containers hebben een code bestaande uit 3 delen.

Zoals je je kunt voorstellen is het lastig om al die containers uit elkaar te houden in de haven. Daarom hebben de zeecontainers een code. Deze code is van de eigenaar en bestaat uit 4 hoofdletters. De eerste 3 letters staan voor de naam van de eigenaar en de laatste letter is een U van “unit”. De letters worden opgevolgd door een serienummer bestaande uit 6 cijfers. Daarna zie je nog een cijfer staan die berekend wordt door middel van een methode. Ten slotte is er nog de landcode en een afmeting/type code. Een land code bestaande uit minimaal 2 letters. Een code van 4 cijfers die de afmeting en type van de container aangeven.

Welke soorten zeecontainers zijn er?

Er zijn diverse zeecontainers beschikbaar. Net zoals afvalcontainers is de keuze afhankelijk van de toepassing. Hieronder heb ik de bekendste opgenoemd.

  • Standaard container: Dit is veelal een container gemaakt van staal soms van aluminium In deze containers vervoert men meestal stukgoederen. Er zijn ook geventileerde standaard containers.
  • Open-top containers: Deze zeecontainers hebben een open bovenkant dat afgedekt kan worden met zeil. Dit is vaak handig voor producten die anders te groot zijn.
  • Platform containers: Deze hebben een veelal een verdikte bodem zijn daarom handig voor het vervoeren van zware goederen.
  • Bulk container: Deze zijn goed voor het vervoeren van bulk goederen.

Ander soort containers met een praktisch nut

Kortom, containers zijn niet meer weg te denken uit onze hedendaagse transport. Zo dragen zeecontainers bij aan een snellere overslag, minder kans op diefstal en de te vervoeren goederen zijn veiliger doordat er minder kans op beschadiging is. Maar ook op een andere manier zijn containers er belangrijk geworden. We gebruiken immers ook containers om allerlei vuil en afval af te voeren. Zo zijn er speciale containers voor puin ontworpen, ofwel puincontainers, om onze samenleving te verduurzamen en bij te dragen aan een beter milieu. Dankzij die puincontainers kunnen afvalverwerkers namelijk op de juiste manier het afval verzamelen om vervolgens te recyclen. Dus heb jij een verhuizingen, bouw- en/of  sloopwerk op de planning staan? Een puincontainer huren is dan een goede optie. Het bespaart je een hoop ruimte, je weet dat het afval goed wordt afgevoerd én je draagt bij aan een beter milieu.

Anderen lazen ook